تعريف استراتژي محتوا

خبرهاي تازه ماشين

تعريف استراتژي محتوا

۹۴ بازديد

از نظر مايكل برنر (Michael Brenner) استراتژي محتوا اينگونه تعريف مي‌شود: «يك استراتژي محتوا بازاريابي خطي و سنتي را از طريق تعريف پروسه و سپس فراهم آوري منابع صحيح براي توليد جريان منظمي از محتوا كه مطابق با نيازهاي خريداران در تمامي مراحل چرخه‌ي خريد باشد، نا اميد خواهد كرد.»

به بيان ديگر، استراتژي محتوا به مديريت هرگونه رسانه‌ي قابل لمس كه توليد مي‌كنيد و صاحب آن هستيد، اعم از نوشتاري، بصري، قابل دانلود، … گفته مي‌شود. استراتژي محتوا بخشي از برنامه‌ي بازاريابي است كه به طور پيوسته نشانه دهنده‌ي اين است كه شما چه كسي هستيد و چه تجربه و تخصصي را وارد آن صنعت به خصوص خواهيد كرد.

ممكن است تا بحال درباره‌ي ميزان اهميت توليد محتوا در رشد يك كسب و كار مواردي را شنيده باشيد، اما در اين مطلب در خواهيد يافت كه اين موضوع به يك هدف بسيار دقيق برنامه ريزي شده نيازمند است. زماني كه استراتژي محتوا را توسعه مي‌دهيد، مواردي كليدي وجود دارند كه نبايد از ديد شما پنهان بمانند:

  • براي چه كسي محتوا را توليد مي‌كنيد

چه كسي مخاطب هدف اين محتوا محسوب مي‌شود؟ براي چه تعدادي از مخاطبان اين محتوا را توليد مي‌كنيد؟ از آنجايي كه ممكن است كسب و كار شما بيش از يك نوع مشتري داشته باشد، احتمالاً محتواي توليدي شما نيز براي بيش از يك نوع خواننده و يا بازديد كننده بايد توليد شود.

استفاده از دامنه‌ي گسترده اي از انواع و كانال‌هاي متفاوت به شما كمك خواهد كرد تا محتواي متفاوت را به هر نوع مخاطبي كه در ذهن داريد رسانده و تمامي افرادي كه مي‌توانند هدف شما در كسب و كارتان باشند را درگير نماييد.

  • مشكلي كه قرار است براي مخاطبان حل شود

به طور ايده آل، محصول و يا خدمات شما قرار است مشكلي كه مي‌دانيد مخاطبان شما با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند را برطرف نمايد. با استفاده از همين نكته مي‌توان گفت محتواي شما نيز قرار است مخاطبان را هدايت كرده و در جهت شناسايي آن مشكل آموزش دهد.

استراتژي محتوا دو گروه از افراد را (در مورد محصول شما) حمايت مي‌كند: آن‌هايي كه همچنان در پي كشف و شناخت چالش‌هاي اصليشان هستند، افرادي كه از قبل در حال استفاده از محصول شما در جهت فائق آمدن بر چالش‌هايشان هستند. محتواي شما راه حل و يا راه حل‌هايي كه ارائه مي‌دهيد را تقويت نموده و مشتريان را تبديل به مصرف كنندگاني با صلاحيت براي استفاده از محصول شما تبديل خواهد نمود.

  • عاملي كه شما را منحصر بفرد مي‌كند

رقباي شما قاعدتاً محصولي شبيه به محصول شما ارائه مي‌كنند، اين موضوع به معني آن است كه مشتريان بالقوه‌ي شما بايد دليل برتري شما نسبت به ديگران را بدانند، و يا حداقل دليل متفاوت بودنتان را. اين نقطه همان جاييست كه محتوا وارد ميدان مي‌شود. به منظور اينكه مشتريان را قانع كنيد كه از شما خريد كنند، ابتدا بايد موفق شويد ثابت نماييد كه چرا آن‌ها بايد به شما گوش كرده و توجه كنند.

  • فرمت محتوايي كه بر آن تمركز مي‌كنيد

محتواي شما چه فرمتي خواهد داشت؟ اينفوگرافيك۲؟ ويدئو؟ پست‌هاي وبلاگ؟ اين فقط موضوع محتوا نيست كه قرار است مشخص شود، بلكه شكلي كه آن محتوا به خود خواهد گرفت نيز حائز اهميت فراوان است.

  • كانال‌هايي كه محتوا از طريق آن‌ها منتشر خواهد شد

همانطور كه براي قالب محتوا مي‌توانيد گزينه‌هاي زيادي براي انتخاب داشته باشيد، كانال‌هاي زيادي نيز وجود دارند كه از طريق آن‌ها مي‌توانيد محتواي خود را منتشر نماييد. اين كانال‌ها مي‌توانند جزء مايملك شما باشند، مانند وب‌سايت و وبلاگ، و يا اينكه جزء رسانه‌هاي اجتماعي باشند، مانند فيسبوك و توئيتر.

  • نحوه‌ي مديريت توليد و انتشار محتوا

دريافتن اينكه چگونه قرار است تمامي محتوا را توليد و منتشر كنيد مي‌تواند موضوعي دلهره آور باشد. در نظر گرفتن اينكه چه كسي قرار است چه چيزي را توليد كند و اينكه آن چيز كجا قرار است منتشر شود، در يك استراتژي محتوا از اهميت ويژه اي برخوردار است.

چرا #بازارياب‌ها نياز به خلق يك استراتژي بازاريابي محتوايي دارند؟

بازاريابي محتوايي به كسب و كارها در جهت آماده شدن و برنامه ريزي براي منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه اي از ترافيك وب‌سايت كمك خواهد كرد. هر آنچه از بازاريابي محتوا بايد بدانيد را با كليك بر روي لينك مي‌توانيد مطالعه كنيد. به اين موضوع فكر كنيد، اگر بتوانيد فقط يك پست توليد كنيد كه ميزان ثابتي از ترافيك ارگانيك را به خود جذب نمايد، لينك موجود در گذر زمان دائما براي شما سودآور خواهد بود.

منبع قابل اعتماد ترافيك از محتواي بدون انقضاي شما، انعطاف پذيري لازم براي آزمايش ديگر تاكتيك‌هاي بازاريابي را خواهد داد و از اين طريق در خواهيد يافت كدام روش براي كسب و كار شما مناسب‌تر و سودآورتر است. به علاوه، محتواي شما نه فقط به جذب مخاطب كمك خواهد كرد، بلكه در آگاهي سازي برند نيز بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

چگونه يك استراتژي بازاريابي محتوايي خلق كنيم؟

  1. هدفتان را مشخص نماييد.

هدف شما از توسعه‌ي يك برنامه‌ي بازاريابي محتوا چيست؟ قصد شما از توليد محتوا و خلق برنامه‌ي بازاريابي محتوا چيست؟ قبل از اينكه شروع به برنامه ريزي كنيد اهدافتان را كاملاً بشناسيد. در اين صورت در پيدا كردن بهترين‌ها براي استراتژي كار سختي پيش رو نخواهيد داشت.

  1. در مورد پرسونا۳ (شخصيت) تحقيق كنيد.

به منظور توسعه‌ي يك برنامه‌ي موفق، مشخص كردن دقيق مخاطبان هدف محتوا بسيار ضروري است. اين مخاطبان هدف با نام پرسونا هم شناخته مي‌شوند. اين موضوع بالاخص براي افرادي كه به تازگي بازاريابي را آغاز نموده اند بسيار مهم محسوب مي‌شود.

با دانستن بازار هدفتان موفق به توليد محتوايي مرتبط تر و ارزشمندتر خواهيد شد كه افراد زيادي راغب به مطالعه و توجه به آن هستند. اگر بازارياب با تجربه اي باشيد، هدف شما ممكن است تغيير كرده باشد. آيا مايل به هدف گيري گروه جديدي از مردم هستيد؟ و يا اينكه مي‌خواهيد همان گروه هدف قبلي خود را توسعه دهيد؟ بررسي دوباره‌ي پارامترهاي مخاطبان از طريق انجام تحقيقات ساليانه، براي رشد مخاطبان شما امري حياتي به شمار مي‌رود.

  1. بررسي خاصي براي محتوا انجام دهيد.

اكثر افراد با پست‌هاي بلاگ شروع مي‌كنند، اما اگر مي‌خواهيد كمي ريسك كرده و انواع ديگر محتوا را نيز توليد كنيد، به اين موضع فكر كنيد كه چه نوعي مد نظرتان است. براي مثال اگر در طول سال گذشته پست‌هاي وبلاگ را به صورت هفتگي منتشر كرده ايد، تهيه‌ي كتاب الكترونيكي كه چكيده اي از تمامي آن مطالب باشد، مي‌تواند راهي براي ارائه‌ي اطلاعات به شكل متفاوتي باشد.

اگر مدتي است كه به كسب و كاري مشغول هستيد، تلاش‌هايي كه در جهت بازاريابي محتوا انجام داده ايد و نتايج حاصل از آن‌ها در طول سال اخير را مرور كنيد. دريابيد كه چه مواردي براي متفاوت انجام شدن در سال جديد وجود خواهند داشت و بر اساس آن‌ها اهداف تازه اي تعيين نماييد.

  1. سيستم #مديريت محتوا انتخاب كنيد.

سيستمي را براي مديريت محتوا داشته باشيد. خلق محتوا، انتشار محتوا و آناليتيكس محتوا چند بخش ضروري در مديريت محتوا به شمار مي‌روند.

 

  1. طوفاني از ايده‌هاي محتوا به پا كنيد.

هم اكنون زمان آن رسيده كه ايده‌هاي فراواني براي پروژه‌ي بعديتان را به ميان آوريد.

  1. نوع محتوايي كه قصد توليد آن‌را داريد مشخص كنيد.

گزينه‌هاي بسيار زيادي براي محتوايي كه شما مي‌توانيد توليد كنيد وجود دارند. در ادامه با خلاصه اي از محبوب‌ترين اشكال محتوا آشنا خواهيم شد.

  • پست‌هاي وبلاگ

پست‌هاي وبلاگ در يك وب‌سايت وجود دارند و به منظور جذب بازديد كنندگان جديد بايستي به طور منظم منتشر شوند. پست‌ها بايد محتواي ارزشمندي براي مخاطبان شما فراهم آورده و آن‌ها را ترغيب به باز نشر پست در رسانه‌هاي اجتماعي و ديگر وب‌سايت‌ها نمايد. توصيه‌ي ما اين است كه پست‌هاي وبلاگ بين هزار تا ۲ هزار كلمه باشند، اما بسته به نياز مخاطبان مي‌توانند كوتاه‌تر و يا طولاني‌تر نيز باشند.

  • كتاب‌هاي الكترونيكي

كتاب‌هاي الكترونيكي ابزارهايي براي جذب مخاطب هستند و مشتريان بالقوه مي‌توانند به راحتي آنها را دانلود نمايند. نسبت به پست‌هاي معمولي وبلاگ، كتاب‌هاي الكترونيكي طولاني‌تر و عميق‌تر بوده و با فواصل نامنظ‌‌‌م‌تري منتشر مي‌گردند. كتاب‌هاي الكترونيكي قدم بعدي در بازاريابي درونگرا محسوب مي‌شوند: بعد از مطالعه‌ي يك پست، بازديدكنندگان ممكن است به اطلاعات بيشتري نياز داشته باشند. با كليك بر روي لينك همه چيز درمورد بازاريابي درونگرا را مطالعه كنيد. اين همان جايي است كه CTA 4پديدار مي‌شود. CTA افراد را به سمت صفحه‌ي فرودي كه آنها مي‌توانند اطلاعات خود را گذاشته و كتاب الكترونيكي براي كسب اطلاعات ارزشمندتر براي كسب و كارشان دانلود نمايند، هدايت مي‌كند. در عوض كسب و كارها اطلاعات تماس فرد جديدي كه مي‌تواند مشتري به حساب آيد را در اختيار تيم فروش قرار مي‌دهند.

 

https://www.linkedin.com/pulse/%25D9%2587%25D9%2585%25D9%2587-%25DA%2586%25DB%258C%25D8%25B2-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25AF-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25B1%25D8%25A7%25D8%25AA%25DA%2598%25DB%258C-%25D9%2585%25D8%25AD%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25A7-abolfazl-danesh/?trackingId=3vOHgvLlS9yXacjpQ9XfFg%3D%3D

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.